UiPath is door The Forrester Wave (The Forrester Wave™: Robotic Process Automation, Q1 2021) uitgeroepen tot leider. Ze hebben de hoogste ranking in alle drie de categorieën: Huidig aanbod, Strategie, en Aanwezigheid in de RPA-markt. En dat is precies de reden hiermee vaak jouw virtuele collega’s bouwen. Daarnaast hebben ze veel extra toepassingen die wij gebruiken. De toepassingen die UiPath aanbiedt, verdelen ze zelf in 5 categorieën: Ontdekken, Bouwen, Beheren, Uitvoeren, en Betrekken. Hieronder geven wij een korte uitleg per categorie met daarin voorbeelden van toepassingen. Voor meer informatie verwijzen wij je door naar de website van UiPath.
Ontdekken
Bij Ontdekken gaat het over het identificeren van geschikte processen. Process Mining maakt bijvoorbeeld gebruik van logs en data om potentiële processen op te sporen. Een toepassing als Automation Hub laat werknemers zelf processen indienen en beoordelen. Hierna controleert een ontwikkelaar of business analist of het proces geschikt is voor automatisering. Een werknemer levert aanvullende documentatie aan en de ontwikkelaar kan beginnen met bouwen.
Bouwen
Bouwen gaat echt over het bouwen en testen van virtuele medewerkers. Hieronder vallen bijvoorbeeld de bouwtoepassingen Studio en StudioX. RPA ontwikkelaars gebruiken Studio en business gebruikers hebben StudioX. Document Understanding zorgt ervoor dat informatie nauwkeurig uit documenten gehaald kan worden. Meer informatie over het verkrijgen van informatie uit documenten, lees je in onze blog over Intelligent Document Processing.
Beheren
Bij beheren gaat het over het uitrollen, managen en monitoren van virtuele assistenten. Een voorbeeld hiervan is de Orchestrator, waar assistenten, wachtrijen en items in de wachtrij individueel bekeken en gewijzigd kunnen worden. Operationele prestaties en business impact worden uitgerekend en weergegeven in de toepassing Insights. Het creëren van dashboards is eenvoudig. Elk type gebruiker heeft zijn eigen dashboard met specifieke informatie.
Uitvoeren
De categorie Uitvoeren bestaat uit de virtuele assistenten zelf, zowel de beheerde als onbeheerde assistenten, ook wel robots genoemd. Een onbeheerde assistent draait op de achtergrond. Deze kan bijvoorbeeld non-stop draaien of staat op een bepaald tijdstip afgesteld. Een medewerker moet een beheerde assistent aan- en uitzetten. Deze kan onder andere gebruikt worden voor informatie die meteen opgezocht moet worden. Terwijl een medewerker hier lang over zou doen, kan een assistent deze snel vinden.
Betrekken
Betrekken gaat over de interactie tussen de virtuele assistent en een medewerker. Een goed voorbeeld hiervan is de toepassing Action Center. Als een proces bestaat uit het controleren van ingevulde formulieren, kan de assistent aangeven dat het telefoonnummer een cijfer mist. De assistent maakt hiervan een actie voor de medewerker. De medewerker krijgt een bericht dat er een cijfer mist en kan deze zelf aanvullen. De assistent gaat ondertussen verder met het controleren van de andere formulieren. Als de medewerker klaar is, gaat de assistent verder met het betreffende formulier. Bij Chatbots kan een virtuele assistent gecombineerd worden met een chatbot. Medewerkers kunnen vragen stellen aan de chatbot, en de virtuele assistent gaat aan het werk om het antwoord te vinden.
Wil je meer weten over het bouwen van een virtuele collega? Lees dan onze vorige blog Zelf een robot bouwen?. Wij bieden ook RPA-trainingen aan, waarin je wordt opgeleid door een ervaren ontwikkelaar. Na één week kun je al zelf je eerste robot in UiPath Studio bouwen. Wil je deze kennis en competentie graag toevoegen aan je organisatie? Heb je interesse in deze training? Maak dan meteen een afspraak met ons!